„V mnoha firmách je vedení a rozvoj lidí to, co se dělá jen když zbude čas.“ Jack Welch

01.03.2024

Jak se pozná, že vedení a rozvoj lidí je priorita a nedělá se "až když zbude čas"? Např. na firemní kultuře a jejich každodenních projevech.

Měli jsme možnost realizovat v Dopravním podniku Ostrava, a.s. development centrum, jehož smyslem bylo, v průběhu dlouhodobého projektu (3 roky) zaměřeného na rozvoj firemní kultury, ověřit úroveň znalostí a dovedností, jejichž posilování bylo předmětem předchozích rozvojových aktivit.

Proč development centrum? Proč tak náročná evaluační aktivita?

Protože identifikace skutečně potřebných "oblastí intervence" při designu dalších rozvojových aktivit je klíčová.

Často od účastníků kurzů zaznívají věty typu TO známe, TO už jsme slyšeli atd. Avšak neméně častým jevem je současně také skutečnost, že "TO" účastníci nedokáží uplatnit, že TO nejsou schopni využít při řešení praktických situacích.

Development centrum tedy musí dát přesnou odpověď zda problémem je znalost, nebo dovednost či postoje. Proto jsme se zaměřili jak na testování znalostních předpokladů (on-line), tak na posuzování úrovně dovednosti zvládat praktické modelové situace.

Účast na celodenním development centru byla dobrovolná a kapacita naplněná.

Klíčovými hodnotiteli byli generální ředitel a personální ředitel, kteří celý den odpovědně posuzovali a hodnotili zvládání modelových situací.

Při úvodním kolečku na otázku "Co bylo hlavním motivem k účasti v DC" padaly od účastníků odpovědi jako: "Seberealizace, ověřit si kam se mohu posunout, zpětná vazba je pro mne klíčová, posílit svou schopnost aplikace v týmu, naučit to své lidi, osobní rozvoj nikdy nekončí ….".

A úrovní předvedených dovedností účastníci prokázali, že na sobě pracovali i po skončení rozvojových kurzů před cca půl rokem, že dávali energii do vědomé aplikace v každodenních situacích.

Development centrum ukázalo, že účastníci TO skutečně znají, že znalosti se nevypařily a také ukázalo, že TO účastníci dovednou už méně, že osvojené poznatky z kurzů se sice úplně neztratily v propadlišti dějin, ale že je potřebné je pozvednout na potřebnou úroveň.

A tak na závěrečné rekapitulaci zazněly z úst generálního ředitele směrem k účastníkům slova: "Jsem na Vás pyšný", protože rozvoj účastníků evidentně neskončil před půl rokem s ukončením rozvojových kurzů, ale pokračoval u každého jednotlivce samostatným vědomým úsilím o aplikaci poznatků v jejich praxi.

Skvělý pocit být u toho a vědomí, že jsme se na tom mohli podílet.

Těšíme se proto na aplikační workshopy, jejichž smyslem je posilovat techniky a postupy, které identifikovalo development centrum a to tréninkem v reálných praktických situacích s intenzivní zpětnou vazbou.